Zarządzenie nr 3/2020
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6 w Jastrzębiu- Zdroju
z dnia 24 marca 2020r.

w sprawie: Organizacja kształcenia zdalnego w Szkole Podstawowej nr 6 im Janusza Korczaka w Jastrzębiu-Zdroju w dniach od 25.03.2020r- do odwołania Rozporządzenia MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Na podstawie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

                                                                                                                  § 1
Po uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną, wprowadzam Zasady regulujące zdalne nauczanie podczas zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych obowiązujące w Szkole Podstawowej nr 6 im . Janusza Korczaka w Jastrzębiu-Zdroju .

                                                                                                                  § 2
Zasady zawarte w dokumencie obowiązują od dnia 25.03.2020 r. do czasu odwołania Rozporządzenia MEN w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

                                                                                                                   § 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 marca 2020 r.

Robert Bareja
Dyrektor szkoły

 

Zasady regulujące zdalne nauczanie podczas zawieszenia
zajęć dydaktyczno – wychowawczych
obowiązujące w Szkole Podstawowej nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju

1. Celem nauczania na odległość jest wspieranie przez nauczycieli uczniów w ich samodzielnej nauce w domu, kontaktowanie się z nimi przy wykorzystaniu np.: dziennika elektronicznego, strony internetowej szkoły, poczty elektronicznej, w przypadku starszych uczniów bezpośredniego kontaktu elektronicznego.
2. Każdy nauczyciel jest odpowiedzialny za realizację podstawy programowej ze swojego przedmiotu dostosowanej do obecnej sytuacji.
3. Nauczyciel sam określa sposoby oraz formy kontaktu z uczniami i za nie odpowiada.
4. Nauczyciel zobowiązany jest dostosować ilość zadań i wymagań do zaistniałej sytuacji i ilości godzin danego przedmiotu w tygodniowym planie lekcji. Należy również uwzględnić fakt, że uczeń materiał realizuje samodzielnie w warunkach domowych i jego stan psychofizyczny może się zmieniać.
5. Nauczyciel ma obowiązek zweryfikować i zmodyfikować program nauczania w celu dostosowania go do nauki na odległość. Podczas planowania zajęć zobowiązuje się nauczycieli do realizowania treści wynikających wyłącznie z podstawy programowej.
6. Jest zasadne stosowanie różnych form pracy i kontaktu z uczniami. Nauczyciel jest zobligowany różnicować zadania i wymagania w zależności od możliwości technicznych w danej klasie, liczebności uczniów oraz poziomu edukacyjnego klasy, jak i samego ucznia.
7. Brak realizacji zadań przez ucznia nauczyciel przedmiotu zgłasza wychowawcy klasy. Wychowawca klasy jest w stałym kontakcie z nauczycielami przedmiotów.
8. Każdy wychowawca zobowiązany jest monitorować sytuację uczniów w swojej klasie dotyczącą między innymi obciążenia uczniów zadaniami i zbierać informacje zwrotne od rodziców oraz dokonywać ich analizy.
9. W sytuacji wystąpienia problemów lub absencji ucznia w zdalnym nauczaniu wychowawca kontaktuje się z rodzicami i wyjaśnia jej przyczyny.
10. W sytuacji wystąpienia znacznych problemów wychowawca konsultuje się telefonicznie z dyrektorem szkoły.
11. Nauczyciel powinien mieć na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia. Dobór narzędzi powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępność w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną.
12. W przypadku uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
13. Nauczyciele klas I-III szczególnie są zobowiązani do stałego kontaktu z rodzicami i monitorowania postępów oraz możliwości uczniów.
14. Nauczanie indywidualne prowadzone z uczniami również odbywa się zdalnie.
15. Zajęcia rewalidacyjne odbywają się na podstawie indywidualnych uzgodnień nauczyciela z opiekunem dziecka.
16. Pedagog szkolny prowadzi działania doraźne w postaci konsultacji indywidualnych z rodzicami oraz uczniami wymagającymi pomocy. Jest w stałym kontakcie z nauczycielami i wychowawcami klas.
17. Wychowawcy świetlicy przygotowują zabawy dydaktyczne wspierające czas wolny ucznia, które można zastosować w domu i umieszczają je na stronie internetowej szkoły. W razie potrzeby przejmują zadania wychowawcy klasy przebywającego na zwolnieniu lekarskim.
18. Nauczyciel biblioteki propaguje czytelnictwo, wyszukuje propozycje ciekawych książek i lektur spośród dostępnych w sieci i odpowiada za umieszczenie ich na stronie internetowej szkoły.
19. W czasie trwania nauczania na odległość nauczyciel ocenia ucznia za prace, zadania i projekty oraz testy wykonane w warunkach domowych.
20. W przypadku pracy na ocenę, nauczyciel przed zadaniem pracy zobowiązany jest określić i podać do wiadomości uczniom/rodzicom zasady oceny tej pracy oraz uzgodnić i określić sposób i termin przekazania jej nauczycielowi, uwzględniając posiadane przez ucznia urządzenia komunikacyjne.
21. Nauczyciel nie może obniżać oceny uczniowi, jeśli poziom wykonanego zadnia czy pracy wynika z braku możliwości technicznych i sprzętowych.
22. Zalecany jest liberalny sposób oceniania, adekwatny do zaistniałej sytuacji.
23. Pozostałe zasady dotyczące oceniania zgodne są z wewnątrzszkolnym i przedmiotowym systemem oceniania.
24. Sposób monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach, odbywa się poprzez dziennik elektroniczny, telefon.
25. Tygodniowy plan zajęć dla poszczególnych klas jest zamieszczony w dzienniku elektronicznym. Nauczyciel decyduje o terminie i czasie trwania zajęć, które rejestruje w zakładce- Tematy lekcji- zgodnie z obowiązującym tygodniowym planem lekcji, uwzględniając pozostałe planowane w tym czasie zajęcia.
26. Konsultacje rodziców/uczniów z nauczycielami odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 09.00-12.00 poprzez dziennik elektroniczny lub w innym sposób po indywidualnych ustaleniach nauczyciela /wychowawcy z rodzicem /uczniem.
27. Zdalne nauczanie od dnia 25 marca 2020 roku dokumentuje się w e-dzienniku firmy Vulcan, z wykorzystaniem zakładek: Plan lekcji- Tematy- Zadania domowe- Wiadomości.
28. Zajęcia prowadzone w postaci webinarium, prelekcji, videokonferencji dla uczniów i rodziców oraz zajęcia pozalekcyjne dodatkowo dokumentuje się w: Dzienniku zajęć innych- zakładka- Rejestr godzin.
29. Przydzielanie zadań domowych wybranym klasom lub uczniom odbywa się przez dziennik elektroniczny- Zadania domowe, a zwrot zadań domowych odbywa się na podstawie ustaleń z nauczycielem, z wykorzystaniem dostępnych przez uczniów środków. Korzystanie z tej zakładki pozwala na monitorowanie liczby nowych zadań przydzielanych przez nauczycieli.
30. W przypadku uczniów i rodziców nieposiadających dostępu do sieci wychowawca ustala inne formy kontaktu, o czy powiadamia wszystkich nauczycieli uczących danego ucznia.
31. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane są w szczególności z wykorzystaniem:
a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra edukacji narodowej pod adresem: www.epodreczniki.pl,
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
d) materiałów dodawanych w temacie lekcji- zakładka- Zasoby prywatne lub publiczne,
e) materiałów przesyłanych przez e-dziennik- zakładka- Zadania domowe,
f) platformy internetowej Google Classroom oraz załączników OneDrive w zakładce- Wiadomości,
g) innych form po indywidualnych uzgodnieniach nauczyciela z zespołem klasowym i rodzicami.
32. Wszelkie sytuacje wymagające indywidualnego traktowanie można zgłaszać do Dyrekcji szkoły poprzez e-dziennik lub kontakt telefoniczny.

Przepraszamy, zamieszczanie komentarzy jest chwilowo niemożliwe.